January 16, 2014

HRANA OMULETILOR 2!

       Promisiunea facuta-i juramant curat! Eu asa functionez ca altfel ma pierd!
       Niciodata nu mi-am pus mai multe intrebari"banale" decat atunci cand m-am dublat. La triplare folosesc raspunsurile primite si cele mai multe gasite. Asa ca dupa fiecare masa nou introdusa i-am dat lui Vlad completare de lapte iar Sara a primit san. Cat timp? Pana masa respectiva va fi suficient de consistenta cantitativ intrucat puii sa refuze completarile. Din prima experienta va spun ca nu-i bai nici daca mananca niste lapte-n plus. Credeti-ma pe cuvant ca au nevoie de el, din plin. Sara, de exemplu, nu doreste apa. Am incercat-o evident dupa ce am inceput diversificarea caci pana atunci laptele matern tine loc de... de toate: apa, hrana, medicament; asa ca nu insist: stiu ca o sa bea pana la urma caci altfel nu se poate...
       Dupa mar a urmat para...e-un pic mai pretentioasa si agita burticile dar putin la inceput (un sfert) si ulterior cat doreste nu face deloc rau. Ideala ar fi si piersica decojita dar in ianuarie-s mai greu de gasit. Banana am incercat-o la Vlad dupa 6 luni, pasata bine si diluata cu un strop de suc de portocale (10ml/kgcorp maxim am dat eu pana spre 1 anisor, ex. 7kg=70ml). Bebelusii-s pretiosi si pretentiosi nu uitati asta! Apoi in functie de sezon incepe joaca cu fructele. Dai cate putin, combini eventual cu ceva deja incercat, observi, e bine continui. De retinut ca pana dupa 1 an, daca tineti la linistea puilor si a voastra sunt interzise fructele alergizante/cu seminte mici: capsuni, zmeura, fragi, kiwi, mure...
       Biata banana am gasit-o si pe ea izolata pana spre 8 luni din cauze similare. La noi a mers bine mai devreme (6 luni), iar cartea de capatai ''MAMA SI COPILUL" reala si romaneasca n-o acuza deloc, ba dimpotriva. Nu-i bine sa va pierdeti capul cu reviste, carti din alte lumi si idei fara o baza solida in spate. Uneori te pierzi in propria casa, daramite prin capetele altora. Ce vreau sa spun de fapt, fara a minimaliza nici-o sursa de informare, este ca-i necesara o selectie personala a informatiilor. Daca v-a ajutat ceva cu adevarat mergeti pe calea respectiva, treptat, vazand ca lucrurile merg bine veti avea suficienta putere si experienta, si mai ales instinctul va v-a ajuta sa faceti ce trebuie fara sa mai fie nevoie de raspunsuri exterioare. Ele vin de la noi si copiii nostri.
     Personal, recunosc ca nu sunt o adepta a "parenting-ului". Consider ca paradoxal explicand prea mult ce sa faci, cum sa faci, ce sa simti si cum sa simti pierzi din vedere copilul si sufletul tau. Suntem unici fiecare dintre noi si perfectiunea nu-i pentru oameni. Cui i-e dat sa fie...e! Cui nu...nu! Gresesc adeseori cerand de la mine sa ma port impecabil in fata copiilor mei...nu pot adeseori...m-am mai linistit cand am realizat ca e o adevarata povara pentru un copil sa aiba un parinte perfect...si exemple concrete exista...De-atunci imi accept mai usor greselile si el stie ca a gresi face parte din viata, important e adeseori ce faci si spui dupa greseala. Hai ca dau din una in alta, dar simt ca nelinistile mele prezente si cate-or mai fi, Doamne, viitoare, sunt si ale voastre si uneori a sti ca nu esti singur in furtuna ajuta mai mult decat sfaturile despre cum sa iesi de-acolo.
    Revenind la banana sa stiti ca azi Sara a gustat-o prima data. O bucatica de 2 cm, pasata bine si amestecata cu marul. E ideala pentru ca-i parfumata, moale si creste consistenta mesei. A primit-o si am senzatia ca a si apreciat noul gust dupa cat de curata a fost rochita la finalul mesei.
    Nu va speriati cand bebe da cu limbuta afara...nu inseamna ca nu-i place, ci doar ca nu stie cum sa retina hrana in gurita. Masticatia se invata...nu ne nastem cu ea. Apoi daca vezi niste buze mici stanse si-o figura mica, stramba de la atata forta...e clar ca te refuza categoric! Uneori putin spectacol ajuta! Doar v-am zis ca trebuie sa stiti sa jonglati...dar cand esti mama e imperios necesar sa fii si-o buna actrita! Lauda ce ai facut si ce face el de fiecare data cand inghite...va veni timpul cand nu va mai fi nevoie...sa nu crezi ca ramai asa!
   Cam dupa 5 zile de la primele cereale si concomitent cu joaca cu fructele...am cunoscut si legumele. Radacinoase! Morcov, pastarnac, patrunjel, telina! Aici sa stiti c-am luat-o mai usor acum, intrucat pe Vlad cred ca l-am ametit la prima masa cu atatea gusturi tari si greu de acceptat uneori si de adulti. Asa ca acum, ca-s deja cu parul alb pe alocuri, am inceput cu morcov si pastarnac, cam 3:1 proportia, si credeti-ma ca nu i-am dat zeama lunga...caci daca eu nu inteleg nimic din ea...nici puiul meu n-ar avea cum. Am blenduit legumele si le-am diluat ca pentr-o supa crema. In prima zi mi s-a parut ca n-o sa le vrea niciodata, dupa prima saptamana manca 7 lingurite zdravene si-ar mai fi vrut. Le-am dat aproape ca pe piure de consistent si recunosc ca-i chiar mai incantata de ele decat de fructe...pare sa le manance mai cu pofta!
   Asa ca mitul ala conform caruia nu-i da fructe intai ca-s dulci si nu mai accepta legumele...pica! Mai ales daca primeste lapte matern, care e cel mai dulce aliment...la propriu..n-am facut  deloc vreo metafora. Observati singure cat de lipicioase devin mainile in contact cu el. Puteti adauga 1/2-1 masura de lapte formula sau lapte matern cand puteti extrage (la noi asa ceva nu s-a intamplat niciodata...d-aia zic ca-i si o minune ca inca alaptez) in piure pentru a-l face mai usor de primit. Am procedat asa intr-una din zile (formula eu) dupa care am redus cantitatea adaugata pana la deloc si masa a decurs foarte bine.
   Ca si cantitate..ca m-am intrebat si eu si altii..fac ca pentru 3 zile. O portie o primeste in ziua in care se executa, una o opresc intr-un borcanel de sticla inchis ermetic, pentru a doua zi, iar alta intr-o caserola in congelator pentru a 3-a zi. E mai practic si relaxant pentru mama! Daca se intampla sai asa mai mult, pun chiar si a doua portie in congelator. Cand le vine randul le scot cu putin timp inainte si le incalzesc. Mentionez ca le depozitez la rece cand sunt totusi caldute...nu le uit niciodata sa se raceasca!
   DE RETINUT! Fara sare pana la 1 an! Rinichii puiutilor sunt inca mici si nepregatiti inca pentru toate schimburile ce au loc la acest nivel. Ca informatie extra..s-a dovedit ca sarea primita inainte de aceasta varsta predispune la hipertensiune arteriala destul de timpuriu...dar nu va incarcati voi cu d-astea. Retineti treaba cu sarea si credeti-ma pe cuvant daca vreti!
   In ordinea usurintei acceptarii si diversitatii: combinati cele de mai sus cu dovlecel evident decojit si fara seminte, ardei gras, ceapa pe care o fierbeti intreaga si-o scoateti, n-o blenduiti, chiar 1 lgt de ulei de masline sau chiar floarea soarelui adaugat cu putin timp inainte de a finaliza fierberea. Dupa linguritele de piure incercati puiul cu zeama de la supita adaugata intr-un biberon gradat.  S-ar putea s-aveti mari surprize: gaza mea gustat 30 ml initial..parea ca-i chiar curioasa, iar in zilele cand va scriu bea si 120ml chiar, iar eu is fericita ca primeste si alte lichide si pesemne ca-mi apreciaza si munca!
   La varsta de 6 luni avem norma sa ne familiarizam cu: fructe, cereale, legume, sa-ncepem carnita! Mai avem cateva zile si promit sa-mi continui scrisorelele catre voi daca chiar gasiti ceva ce va trebuie p-aici.
  Mi-e greu sa ma opresc, intrebati-ma si voi cand uit eu cate ceva...dar zana mica da din cele 4 baghete magice semn ca ma cheama!
  Cand gasesc minute scriu si va transcriu fie noapte sau zi...cu drag!

No comments:

Post a Comment